10. ledna 2012

Free contre tous

Sice jsem původně chtěl psát na téma, jak proběhly svátky, Silvestr a jak dopadla cesta do Paříže, ale dnes jsem měl příležitost vidět na vlastní oči něco, co jsem nevěřil, že ještě jde. Také jsem dodnes nevěděl, kdo je Xavier Niel, a proč bych se měl o tohoto člověka zajímat. Ale protože jsem viděl a začal se zajímat, nechám tradiční zprávy z tradičních míst a akcí na jindy a zkusím načnout letošní rok spíš takovou aktualitou. Upozorňuji ovšem, že následující text může být naprosto nezajímavý pro kohokoliv, kdo se nezajímá o český telekomunikační trh a nebo si neplatí sám svůj mobil (ale platí mu ho např. firma, rodiče, nebo movitý partner). S touto výstrahou tedy čtěte dále.

Už jsem se zmiňoval, že jsem před Vánoci, žádal o připojení k Internetu a že se to nějak "zadrhlo", aby se to "oddrhlo" zrovna v tu nejnevhodnější chvíli, když jsem dorazil do Prahy a v emailu se dočetl, že se mi právě nějací zoufalci snaží doručit balíček připojení k Internetu. A následně přišly další dva emaily o tom, že se jim to nepodařilo ani zítra, ani pozítří, a ať tedy řeknu, co s tím. Tak jsem řekl, ať to pozdrží a doručí 7. ledna (v sobotu ráno), kdy už budu zpět. Překvapivě, jak jsem řekl, tak se stalo. V pátek večer jsem v pozdních hodinách dorazil a v sobotu ráno zvonil ježíšek a nesl mi balíček od Free. Tomu jsem nemohl odolat, takže jsem si s tím chvíli hrál, aby se mi nakonec podařilo kýženého dosáhnout a mohl slavnostně zvolat "Hosana" jsem on-line. I tomu, jak to připojení funguje, by se dala věnovat, krátká stať, neboť to má určité "vychytávky", které nejsou v Česku běžné, ale teď se tím nebudu zdržovat ;).

Připojil jsem se a ... skolila mne rýmička, kterou jsem si přivezl z Česka. Bohužel, už to začíná být pomalu tradicí, že po Vánocích mne pravidelně něco skolí. Bohužel, k rýmičce se přidala i tradiční migréna, takže jsem neděli strávil v agónii, dokonce to zasáhlo i pondělí (a to byl také důvod, proč jsem se neozval dříve). Spíše náhodou jsem si v pondělí večer všiml, že druhý den, tedy dnes, bude Free slavnostně uvádět svůj mobilní tarif, de fakto jde o vstup nového (čtvrtého) operátora na trh ve Francii. Už jsem také zmiňoval, že situace ve Francii je velice podobná té v Česku. Tři "klasičtí" operátoři, Orange (dříve France Telecom), SFR a Bouygues hrají hru na konkurenci. Ta situace je dokonce tak podobná, že ceny jsou mezi nimi navzájem velice podobné (nebo stejné) a jsou překvapivě i podobné těm v Česku (v hrubém přepočtu).

V čem ta situace je naopak velice nepodobná, je fakt, že tito stejní hráči (plus Free) jsou největšími konkurenty na poli internetového připojení. Pokud se zeptáte nějakého Francouze, od koho má připojení, je velká šance, že to bude jeden z těchto čtyř. Kabelová televize zde v podstatě ve své klasické podobě neexistuje, je to buď satelit, nebo právě příjem televize po internetu, prostřednictvím těchto čtyř poskytovatelů. Něco jako NetBox (tedy čistý poskytovatel internetu) tady není vůbec. A historicky, bylo to právě Free, které v připojení k Internetu dotlačilo ostatní poskytovatele tam, kde to teď všichni mají. Věci jako telefon, potažmo televize, zahrnuté v ceně přípojky, byly před tím nemyslitelné. Všechno se hezky platilo zvlášť a navíc. Než přišlo Free se svým Freeboxem a filosofií "triple play", což znamenalo internet+telefon+televize v ceně. A ta cena byla na tehdejší dobu neuvěřitelných 30 babek za měsíc.

Ostatní operátoři se dokonce ani nezmohli na lepší názvy, takže dnes v podstatě všichni nabízejí nějaké "boxy", NeufBox, LiveBox, BBox. V roce 2006 přišlo Free s Freebox HD, což byla kombinace routeru a HDTV dekodéru (router mám mimochodem na stole, dekodér jsem ani nevybalil, protože nemám televizi) a v podstatě nastolilo standard, který se drží dodnes a to včetně ceny. Dnes už sice mají nový Freebox (Révolution), který má zase nějaké vychytávky navíc, nicméně princip už zůstává stejný, telefon+televize+internet v jednom balíčku za paušální cenu.

Byl jsem překvapený, když jsem zjistil, že ve svém balíčku mám neomezené volání na pevnou v ceně a to nejenom ve Francii, ale i do zahraničí. Že si za 4 babky mohu dokoupit neomezené volání na mobily ve Francii (nebo do Alžíru) :) a že na český mobil se dovolám za stejnou cenu, jako bych volal z Česka. Také mne překvapilo, že v rámci základního balíčku televizních programů, mám 180 kanálů, z toho 15 v HD (že se na to nedá dívat je věc jiná :)). A v neposlední řadě i řada vychytávek spojených přímo s připojením k Internetu, počínaje veřejnou IP adresou, veřejnou IPv6 subsítí, a automatickým wifi hot spotem. Což je v podstatě taková solidární politika způsobující, že jako freenaut (ten, kdo používá připojení od Free), se mohu připojit na jakýkoliv cizí Freebox, který má aktivní wifi. Což se hodí, protože když jde člověk Paříží, zakopává o tyto hotspoty na každém rohu.

Abych se ale dostal k jádru věci. Po úspěchu s Freebox se Free rozhodlo v roce 2007 vstoupit i na mobilní trh a povedlo se jim to právě dnes 10. ledna 2012. Proč to tak dlouho trvalo, je trochu naznačeno i ve videu z konference. A když jsem se na to video dnes díval, tak jsem si říkal, že někdo jako Xavier Neil v Česku zásadně chybí. Je škoda, že video asi bude (kvůli francouzštině) pro většinu oříšek, ale to je právě to, čím je to zajímavé. Přestože je vidět, že Xavier Neil jde velké trojce "po krku", a občas si neodpustí vtípek, získává si velké sympatie právě tím, že nazývá věci pravými jmény, nebojí se srovnávat a nebojí se ukázat absurditu nabídek všech tří operátorů v plné síle a to jak v komplikovanosti, tak v cenách. Protože jsem se před nějakým časem jednotlivými nabídkami místních operátorů zabýval, nemohu mu než dát za pravdu právě z vlastní zkušenosti.

Pro detaily je potřeba si přečíst oficiální zprávu, ale nedá mi to, abych nevypíchl základní "výhody" nových tarifů. Jsou dva, jeden se jmenuje Free a druhý 2€:

Tarif Free: cena 19,99 € / měsíc, neomezené volání na mobily a na pevnou v rámci Francie, neomezené SMS/MMS v rámci Francie, neomezené volání na pevnou do ciziny (vybrané země, asi 40), volání na mobily do ciziny asi v ceně volání z Freeboxu (např. 0,22 € na mobily do Česka). Tarifikace 1+1, do ciziny 30+1. Datové připojení k internetu bez omezení funkcí (ostatní operátoři si například účtují příplatek za VoIP, nebo tethering) s datovým omezením FUP 3GB

Tarif 2€: cena 2 € / měsíc, 60 minut volání v rámci Francie, 60 SMS za 1 cent

Samozřejmě jsou tam háčky, jako např. datový roaming, nebo roaming obecně, a otázkou také zůstává, jak to bude fungovat, protože Free má zatím relativně malé pokrytí a sdílí proto síť s Orange, ale je to teprve začátek. Každopádně Xavier Neil si získal mé sympatie a věřil jsem mu i to dojetí na konci. Bravo.

3 komentáře:

Vocilka řekl(a)...

Gratuluju k internetu, a snad se i ten mobil rýsuje? Píšu hlavně proto, že tentokrát po návratu skolila rýmička i mě a Pavla asi s 3denním zpožděním. Ale už je pryč...

Pavel řekl(a)...

No nevím, nazývat Netbox čistým poskytovatelem internetu :-)

Richard řekl(a)...

Tím Netboxem jsem myslel firmu, která vyrostla jako poskytovatel internetu a to navíc takového, který si sám zavedl. To, že dnes poskytují víc služeb je už spíš důsledek rozvoje.

Ve Francii by jí možná mohlo být trochu podobné právě free, které také začalo jako poskytovatel internetu, ale s tím rozdílem, že free si nikdy infrastrukturu nebudovalo, a od začátku se profilovalo, jako "all inclusive" (s telefonem a televizí).

Existuje tady totiž něco jako kult pevné telefonní linky a tudíž všichni ji mají a v podstatě celá infrastruktura "poslední míle" na tom stojí.