20. února 2012

30 kV, 850 A

Poslední zmínka o vlacích mne vedla k nápadu pustit si video z rychlostního rekordu, kterým si Francie upevnila pozici krále rychlých vlaků. I když, pokud bych měl být politicky korektní, je potřeba říci i poznámku "pod čarou". Nejrychlejší vlak bez ohledu na způsob řešení podvozku je Maglev (581 km/h). Nejrychlejším vlakem na pravidelné lince (a na kolejích) je rychlík v Číně (481 km/h). Francouzské TGV je někde mezi (574,8 km/h), protože sice jede na kolejích, ale ten vlak, který zajel rekord, nebyl na běžné lince a nebyl to vlak na přepravu cestujících. Nicméně i tak mne to zajímalo a tak jsem začal na Internetu hledat nějaké detaily a nejlépe nějaké video. A zjistil jsem, že celá věc je docela pěkně francouzská.

Např. nejlepší video, které jsem našel, vypadá, jako by ho někdo natočil na mobil (a navíc má ještě nějakou čínskou značku vpravo nahoře :)). Pak se dá najít ještě jedno s dobrou hudbou, pro změnu maďarské. Člověk by čekal, že první video, které google vyplázne, bude v HD a s perfektním zvukem, přímo od SNCF, Alstomu, nebo nějaké televizní stanice. Místo toho je ale rád, že má nějaký záznam z mobilu. Přesněji řečeno, dá se najít i nějaký záznam z televize, ale s komentářem, který je mimo a jeden odkaz mi dokonce napsal, že vlastník pro můj region blokuje sdílení kvůli autorským právům. Vlastník byla TF1 (celostátní francouzská televize) a můj region byla Francie :).

Pokud ovšem vydržíte to video, co zmiňuji výše, nebo si dáte tohle s anglickými titulky a pro změnu akční hudbou, můžete si všimnout pár věcí (dámy a technikou nezasažení pánové prominou):
  • Pokus se odehrál na normální trati, která ale nebyla ještě otevřená, takže se dala přizpůsobit průběhu jízdy.
  • Vlak (více detailů tady) ujel celkem zhruba 140 km, přitom 70 km zrychloval, což mu trvalo zhruba 13 minut. (Praha - Brno za 45 minut?)
  • Trať byla napájena 30 kV a kolem rychlosti 500 km/h měl vlak odběr 850 A. Což jednoduchým vynásobením dává příkon 25 MW. Myslím, že teď už je jasnější, proč Francie jede na jádro.
  • Tenhle příkon navíc protéká pantografem, který se rychlostí 500 km/h "tře" o rozvodné vedení.
  • Občasný záběr ve videu jasně ukazuje, že to je všechno, jen ne stabilní příkon.
  • Občasný záběr na nápravu naopak ukazuje, že ta je pro změnu stabilní dost.
  • Mašinfíra vypadá jako správný tatík (který ví, kde má svůj ručník).
  • Vlak se jmenuje V150 (a ne třeba Ohnivá čára, nebo Stříbrný ďábel) proto, že V znamená rychlost (vitesse) a 150 znamená 150 m/s.
  • Na začátku rozjezdu bylo potřeba snížit pantograf, kvůli přechodu na jiné napětí.
  • Krátký výpadek proudu se ale skoro vůbec neprojevil na rychlosti vlaku.
  • Pro přenos datových signálu z vlaku (a také pro filmování) bylo potřeba najmout proudový speciál, jehož cestovní rychlost (a to navíc v výšce 10 km) byla skoro stejná jako maximální rychlost vlaku.
Co z videa patrné není, je doslova posedlost bezpečnostní. Francouzi se chlubí tím, že TGV je jeden z nejlépe zabezpečených vlaků. Díky jedinečnému řešení podvozku je velice stabilní a odolný vůči vykolejení. Díky konstrukci vozů jsou pasažéři poměrně dobře chráněni, pokud už vlak vykolejí. Od uvedení do provozu v roce 1981 došlo dohromady jen ke třem vykolejením (při vysoké rychlosti), při nichž došlo jen k lehkým zranění pasažérů. Což ovšem neznamená, že nikdy nikdo v souvislosti s vlaky TGV nepřišel o život. Nikdy to však nebylo vinou vlaku, ale třeba bomby, nebo řidiče, který zaparkoval na kolejích.

Normální TGV jezdí rychlostí do 320 km/h. Po Francii jezdí kolem 500 souprav a obsluhují 150 nádraží. V minulém roce přepravily dohromady kolem 200 mil. cestujících. Příště to bude o stíhačkách ;-).

Žádné komentáře: