Např. nejlepší video, které jsem našel, vypadá, jako by ho někdo natočil na mobil (a navíc má ještě nějakou čínskou značku vpravo nahoře :)). Pak se dá najít ještě jedno s dobrou hudbou, pro změnu maďarské. Člověk by čekal, že první video, které google vyplázne, bude v HD a s perfektním zvukem, přímo od SNCF, Alstomu, nebo nějaké televizní stanice. Místo toho je ale rád, že má nějaký záznam z mobilu. Přesněji řečeno, dá se najít i nějaký záznam z televize, ale s komentářem, který je mimo a jeden odkaz mi dokonce napsal, že vlastník pro můj region blokuje sdílení kvůli autorským právům. Vlastník byla TF1 (celostátní francouzská televize) a můj region byla Francie :).
Pokud ovšem vydržíte to video, co zmiňuji výše, nebo si dáte tohle s anglickými titulky a pro změnu akční hudbou, můžete si všimnout pár věcí (dámy a technikou nezasažení pánové prominou):
- Pokus se odehrál na normální trati, která ale nebyla ještě otevřená, takže se dala přizpůsobit průběhu jízdy.
- Vlak (více detailů tady) ujel celkem zhruba 140 km, přitom 70 km zrychloval, což mu trvalo zhruba 13 minut. (Praha - Brno za 45 minut?)
- Trať byla napájena 30 kV a kolem rychlosti 500 km/h měl vlak odběr 850 A. Což jednoduchým vynásobením dává příkon 25 MW. Myslím, že teď už je jasnější, proč Francie jede na jádro.
- Tenhle příkon navíc protéká pantografem, který se rychlostí 500 km/h "tře" o rozvodné vedení.
- Občasný záběr ve videu jasně ukazuje, že to je všechno, jen ne stabilní příkon.
- Občasný záběr na nápravu naopak ukazuje, že ta je pro změnu stabilní dost.
- Mašinfíra vypadá jako správný tatík (který ví, kde má svůj ručník).
- Vlak se jmenuje V150 (a ne třeba Ohnivá čára, nebo Stříbrný ďábel) proto, že V znamená rychlost (vitesse) a 150 znamená 150 m/s.
- Na začátku rozjezdu bylo potřeba snížit pantograf, kvůli přechodu na jiné napětí.
- Krátký výpadek proudu se ale skoro vůbec neprojevil na rychlosti vlaku.
- Pro přenos datových signálu z vlaku (a také pro filmování) bylo potřeba najmout proudový speciál, jehož cestovní rychlost (a to navíc v výšce 10 km) byla skoro stejná jako maximální rychlost vlaku.
Normální TGV jezdí rychlostí do 320 km/h. Po Francii jezdí kolem 500 souprav a obsluhují 150 nádraží. V minulém roce přepravily dohromady kolem 200 mil. cestujících. Příště to bude o stíhačkách ;-).
Žádné komentáře:
Okomentovat