8. prosince 2011

Kam s tím sklem?

Mám to za sebou. Dnes ráno, když jsem blížil od tramvaje ke svému novému bydlišti, už zdálky na mne mávalo stěhovací auto. Překvapilo mne, že pánové dojeli na čas. Myslel jsem, že mezinárodní stěhovací firma bude mít nějaké mezisklady, kam to auto na noc odloží, posádka přespí vedle v hotelu s vířivkou, aby ráno svěží mohla nastoupit na vykládku. Docela jsem se pletl.

Vykládka se ovšem ukázala výrazně jednodušší než nakládka. Vzhledem k tomu, že jsem v podstatě většinu věcí neměl kam vybalit, zůstaly prostě v krabicích. Kromě nábytku, což byly dva psací stoly, skřínka na knihy a počítačové doplňky, kancelářská židle, dvě jídelní židle a postel. Mám pocit, že to celé netrvalo víc než dvě hodiny. Stěhováci si zaslouží pochvalu. Složil jsem si ještě postel a pak laboroval s tím, jak umístit skříňky a psací stůl, aby to bylo funkční a zároveň stabilní :).

Ovšem, abych uvedl věci na pravou míru, momentálně tam ještě nespím. Jsem zpět na hotelu. Jednak proto, že tady mám jídlo a jednak proto, že v bytě (kromě jídla) také nemám ledničku a rychlovarnou konvici. Navíc jsem si potřeboval zase vyprat (a vyžehlit), což by tam taky nešlo, protože nakonec jsem pračku, i všechny potřeby k žehlení, nechal v Praze. Počítám, že definitivní přesun proběhne v sobotu a že k tomu konečně vytáhnu auto, které parkuji od začátku v garáži ve firmě, a zatím jsme s ním zajel jenom na technickou kontrolu. A pokud to bude vypadat dobře, možná si zajedu do IKEI, omrknout ten PAX systém, který se jeví jako dobrý kandidát na nábytek do ložnice.

S tím, že se přestěhuji, se ovšem ocitnu (doufám, že pouze dočasně) bez Internetu. Rád bych si pořídil domů box fibre, což je francouzský marketingový název pro vysokorychlostní připojení. Box proto, že to je prostě krabice (francouzi používají anglický termín pro krabici, asi proto, aby to vypadalo cool :)), a fibre, protože to je do domu zavedené optikou. Není to tedy "optika do bytu", ale pořád je to lepší než ADSL. Kabelovky tady asi moc nefrčí. Ten box má většinou i spoustu dalších funkcí - telefon, televizi, může to být herní konzole, nebo videorekordér, zároveň to má WiFi, malý switch a router.

Telefon a televize dokonce vypadá skoro jako nevyhnutelnost, protože jenom Internet většinou poskytovatelé nenabízí. Zato se trumfují v tom, do kolika zemí je volání na pevnou zdarma. Zatímco jeden to má jen do sto zemí, druhý to má do sto tří... Případně je možné, za symbolický poplatek, získat neomezené volání do Alžíru (což se zdá je poměrně zásadní konkurenční výhoda).

Bohužel jsem v Praze měl "nadstandardní" připojení, takže mne 100 Mbit nemůže ohromit. Co mne ovšem ohromilo, když se kolega v práci přiznal, že jede ještě pořád na modemu. Další specifikum je, že všechny mechanismy zřizování Internetu očekávají, že dotyčný disponuje minimálně telefonní linkou. Ověřování dostupnosti probíhá výhradně podle telefonního čísla a pokud ho nemáte, tak se daleko nedostanete. Co je ovšem horší, že bez telefonu Internet zřídit nelze. V nějaké formě ho vždycky dostanete. Takže každá francouzská domácnost má pevnou linku a v nejbližší době se jí zřejmě nezbaví.

Telekomunikační trh tady docela připomíná český bananistán a v něčem ho i předčí. V zásadě existují tři hlavní operátoři - Orange (dříve France Telecom), SFR a Bouygues Telecom. K tomu pak přizvukuje jeden "virtuál" Virgin Mobile. Operátoři ctí kartel, takže ceny jsou všude stejné. Co tady mají, a co v Česku není, je "omezený" paušál (forfait bloqué). Což je v podstatě paušální tarif, který obsahuje v ceně určitě služby (např. volné minuty), ale když se služby vyčerpají, nelze je dále používat (byť i placeně). Prostě, když jsou v nabídce např. 2 hodiny volání do všech sítí, tak po těch dvou provolaných hodinách si už nezavoláte. Nechápu, kdo si takový tarif pořizuje, ale všichni ho nabízí a je většinou levnější, než stejný "neomezený".

Druhá věc, kterou tady mají, jsou blokované telefony. Přestože telefon je možné koupit (od operátora) jedině se závazkem (12 nebo 24 měsíců), navíc bude ještě blokovaný. Je ovšem potřeba dodat, že většinou se dá po půl roce bezplatně odblokovat. Nicméně závazek se vypovědět nedá. Ceny za volání (mimo volné minuty) jsou do vnitrostátní sítích 0,38€/min, mobilní data jsou drahá a datový roaming v podstatě neexistuje. Vzhledem k tomu, že Francie je o dost větší než Česko, navíc s daleko většími vazbami na zahraničí (Severní Afrika, bývalé zámořské kolonie a DOM-TOM), považuji situaci na trhu za tragickou. Přesto je skoro povinností v metru vytáhnout smartphone a něco na něm dělat. Kdo ho nemá, vypadá podezřele - dá se to kompenzovat jedině iPadem, nebo Kindlem. A každý chce mít iPhone :).

Žádné komentáře: