Vypukly Vánoce. Přesněji,
vypukla vánoční horečka. Ještě přesněji, vypukla nákupní horečka. Tak jako
každý rok. Letos jsem to zaregistroval díky francouzskému Amazonu, který
vyhlásil nejen „Black Friday“ (po vzoru amerického Amazonu), nebo „Cyber
Monday“ (podle téhož), ale rovnou celý „Cyber Week“, který nejen zásoboval
denními nabídkami – tj. nějakou slevou, která vyprší o půlnoci, nebo nějaké
jiné, časově poměrně blízké, příležitosti, ale také „flash“ prodejemi, kam
začal dávat na různě dlouho dobu, různě zlevněné věci. Sice normálně slevy
nesleduji, ale jelikož na Amazonu nakupuji celkem často, tak mi to neuniklo, a
při procházení jedné takové nabídky mne zaujal dalekohled.
Ne, že bych potřeboval
nový dalekohled, ale při poslední plavbě se ukázalo, že dalekohled na palubě se
hodí a vzhledem k tomu, že povinné vybavení, které na lodi normálně
zahrnuje i dalekohled, většinou neposkytuje odpovídající světelnost, nebo
ostrost, zvláště v kritických situacích, kdy moře je rozbouřené,
kardinální znaky se zmítají na vlnách a kapitán se musí rozhodnout, kudy
pojede. Posádka pak může kvalitní optiku ocenit při pozorování studentek na
studentské regatě, a jiných přírodních krás, které plavba na moři přináší. Maje
toto vše na paměti, jsem podlehl vábení „kybernetického výprodeje“ a objednal
si dalekohled 10x42, který byl navíc vodotěsný, což mi přišlo, že bude podmínka
pro námořní techniku nutná.
Ještě než mi dalekohled
došel, jsem se ale s nadšením sobě vlastním vrhl do zkoumání různých
dalekohledů, typů a provedení, abych se vzápětí přesvědčil, že mít na
dalekohledu „waterproof“ zdaleka stačit nebude a že optika 10x42 není úplně to
pravé, spíš, že to je přesně to, co se na loď nehodí. Zvětšení 10x se sice
papírově zdá lepší, než zvětšení 8x, ale také přináší daleko větší citlivost na
třes a udržet takové zvětšení v klidu vyžaduje pevnou ruku chirurga a to i
na pevné zemi, nemluvě o lodi zmítající se v živlu. Naopak průměr čelní
čočky 42 mm představuje spíše menší řešení, a tím pádem i menší světelnost,
menší výstupní světelný svazek a obecně všechno slabší. Samozřejmě uvedený dalekohled
měl i nezanedbatelné výhody. Například byl relativně malý (12x15cm) i lehký (tři
čtvrtě kila) a se svým zvětšením a kvalitní optikou se hodil výborně na
pozorování ptáků, nebo něčeho jiného, co se dalo pozorovat z pevného
postoje, případně lehu, na pevné zemi a v podmínkách kvalitního osvětlení.
Což večerní připlouvání do maríny nebo zátoky rozhodně nesplňovalo.
Protože sleva byla docela
zásadní, nebál jsem se nabídnout dalekohled, před tím, než jsem ho vrátil,
ostatním známým a příznivcům. Ukázalo se ovšem, že sledování ptáků není
v Česku ještě tak rozšířené a zájem nikdo neprojevil. Tak jsem dalekohled
nakonec Amazonu zase vrátil. A protože už mám i potřebné know-how,
v dalším pokusu se už zmást nenechám. Bohužel se stalo ovšem to, co se mi
běžně stává, když se do koupi nějaké věci ponořím – zjistím, co nechci, a jakých
nedostatků se vyvarovat, a nakonec mi nezbyde, než koupit to nejlepší na trhu.
Což způsobuje, že se člověku doma hromadí jen to nejlepší a začíná
ztrácet kontakt s realitou běžného konzumenta. Navíc to také leze do
peněz.
Dalším znakem blížících
se Vánoc byl vánoční potlach v práci (nevím, jak jinak přeložit Pot de Noël), který spočíval v tom,
že každý z kolegů, kterých bylo celkem dost, donesl něco z domu,
případně co koupil, dalo se to na jeden velký stůl v jedné konferenčce a
všichni zúčastnění si pak brali a ochutnávali. A protože se to netýkalo jen jídla,
ale i pití, bylo to kompletní. Pro mne jako imigranta to samozřejmě bylo
zajímavé i čistě ze studijních důvodů, protože jsem mohl ochutnat různé koláče
(sladké i slané), které jsou ve francouzských rodinách typické, případně i
takové exkluzivity jako domácí portské (ze skutečných hroznů
z Portugalska), případně domácí kuskus. Bohužel nabídka zdaleka
převažovala poptávku, takže jsem, aspoň, co se týká jídla, poměrně rychle
odpadl, a tak se alespoň věnoval vínům a s kolegou probral místopis
hlavních vinařských oblastí a charakteristických vlastností jim příslušejících
vín.
Bohužel došlo také
k malé osobní tragédii, když mi kolega příležitostně prozradil, že sedm
z deseti francouzských restauracích nevaří, ale jen ohřívá jídlo nakoupené
ve velkovýrobě. Když jsem se to dozvěděl, tak to se mnou tak otřáslo, že jsem
musel sáhnout po celé sedmičce červeného, abych chmury aspoň trochu rozptýlil.
Situace se údajně vyhrotila natolik, že francouzské ministerstvo pro
francouzskou kuchyni dokonce někdy loni vydalo vyhlášku, že restaurace budou
muset začít uvádět, zda jídlo připravují na místě, nebo ne. A teoreticky by to
mělo už platit. Akorát jsem to v žádné restauraci neviděl.
V únoru ovšem má
vyjít nové aktualizované vydání michelinského průvodce pro rok 2016 po hotelech
a restauracích, které si hodlám za své těžce vydělané peníze pořídit, abych se
neblamoval na tripadvisoru, nebo jinak, a budu ho nosit všude s sebou. Šance,
že by se do průvodce dostala nějaká restaurace nezaslouženě je i podle
Francouzů zanedbatelná. Aspoň na něco je ta jejich posedlost centralizovaným
dohledem a známkováním dobrá. Sice mne zaujala tříhvězdičková restaurace, kde
onehdá povečeřel Hollande s Obamou, ale možná bude lepší začít nejdřív
něčím méně exkluzivním, s méně hvězdičkami, případně více vidličkami.
Ostatně, jak vám každý Francouz potvrdí, i víno je potřeba začít ochutnávat od
toho nejhoršího, aby pak mohl člověk ocenit to nejlepší, a také fakt, že za něj
dá majlant.
Ve Francii proběhly
regionální volby, které volí místní rady v regionech. Navíc od prvního
ledna příštího roku se celá Francie reorganizuje, staré menší regiony se
slučují do nových větších, což přináší jistá pnutí nejen na politické, ale i
národní scéně, protože někteří se snaží tuto „centralizaci“ populisticky interpretovat
negativně, jako ztrátu svébytnosti a lokálních pravomocí na úkor „super
regionu“. Čemuž se nedivím. Naše lokální politická buňka v čele se
starostou pořád bije na poplach – jen si nejsem jist, zda pro anebo proti.
Jinak to vypadá, že ve
výsledcích poměrně uspěla nacionalistická strana Marine Le Pen, která využila posledních
přehmatů a obecně neschopnosti vládnoucí garnitury. Na scénu se také vrací již
několikrát zatracený „Sarko“, jak mu Francouzi důvěrně říkají, který zdá se být
nezničitelný, na rozdíl od jeho manželky, která si to zvládla udělat sama,
minimálně co se vizáže týče. Nový kolega v práci, který je Ital a zrovna
si koupil byt, už začal plánovat, kam emigruje, až to tady Le Penová zavře a
vyžene imigranty. Já jsem si sice nic nekoupil, takže jsem v zásadě pořád
připraven, ale i tak jsem zjistil, že těch míst, kam bych vyloženě chtěl, zase
tolik v Evropě není. Každopádně mám ještě chvíli času si to rozmyslet, než
se politika dostane mezi lid.
Tento týden mi kolega v práci sdělil, že mu můj hlas připomíná George Clooneyho z reklamy na Nespresso, a to přesně v tom, že máme s Georgem úplně stejnou výslovnost jména Jean. George tak v reklamě volá na Jeana Dujardina, který je údajně populární francouzský komik, ale už hrál i v Hollywoodu, a který mne zaujal jako vyšetřující soudce v La French. Rozhodně by mi nevadilo být přirovnáván ke Clooneymu, nebo i jen k jeho hlasu, ale v tomhle konkrétním případě si nejsem úplně jist, jak si tohle sdělení vyložit. Prý se mu při tom úplně vrací živý obraz reklamy. Tak doufám, že George na své výslovnosti tohoto slova dost zapracoval, protože v reklamě nic jiného neříká.
Žádné komentáře:
Okomentovat