V pátek, když už jsem byl na odchodu z práce s
představou volného víkendu, který navíc sliboval letní počasí,
ale také příležitost k domácím pracem, jsem dostal stručnou
SMS ze své banky: „Pro podezření ze zneužití bude vaše
platební karta zablokovaná v pondělí 12:00 přesně a nová vám
bude obratem vystavena a zaslána na vaši adresu“. Což mi trochu
zkazilo okamžité rozpoložení. Tak jsem zavolal do banky, abych se
informoval, co se děje a zjistil, že v podstatě nic. Prý
dostali avízo od Visa, že by mohlo dojít ke zneužití a tudíž
se rozhodli jednat. Namítl jsem, že jsem žádnou podezřelou
transakci na svém účtu nenašel a ani, že bych si byl vědom
nějakého podezřelého obchodu, který bych v poslední době
navštívil a zeptal se, jestli by mi nemohli říct, co vlastně
Visa považuje za nebezpečné, abych se tomu příště mohl
vyhnout. Prý nemohli. Takže počítám, že některému z mých
stálých internetových obchodů ukradli údaje o platebních
kartách, ale protože moje stálé internetové obchody jsou
dostatečně známé (a velké), tak se to ve spolupráci s Visou
ututlalo a řeší se to takto. Není nad to, když člověk nakupuje
u prověřených značek.
Každopádně prý mohu kartou klidně dál do pondělka
platit, schválně mi dali čas, abych si mohl vybrat dost peněz na
přežití, než mi za týden dojde karta nová. Tak jsem jim
poděkoval, rychle provedl pár plateb na podezřelých místech, aby
se případně „spláchly“ s tou starou kartou, a oprášil svoji
druhou platební kartu, kterou jsem si v rámci experimentu pořídil
na začátku pobytu u druhé online banky, ověřil, že ještě
funguje, a začal platit tou. Platit hotově by totiž byl strašný
opruz. Tím, že se všechno počítá na centy, člověku se začnou
velmi rychle hromadit „měďáky“, tedy mince 1, 2 a 5 centů, z
čehož ty nejmenší dvě nejdou typicky použít do automatů a při
placení často člověk zjistí, že mu jeden nebo dva centy chybí,
takže musí rozměnit další větší minci – prostě, strašně
rychle se množí.
Když už jsem u těch karet, zmíním zajímavost,
které jsem si všiml při poslední návštěvě Česka před
měsícem. Všechny drobné platby, které jsem platil kartou (v
tomto případě ovšem českou), za různé drobné nákupy, lístky
na vlak, občerstvení, atd., jsem mohl provést bezkontaktně a
všude to bezproblémově fungovalo. Vzhledem k tomu, že mám
s touhle technologií zkušenost z první ruky, byl jsem
příjemně překvapen. Zdá se, že někdo úspěšně proloboval u
českých bank zavedení bezkontaktních plateb. Francii tenhle boom
teprve čeká. S tím, jak jsou tady banky pružné, počítám,
že tak do pěti, maximálně deseti let, na tom budou stejně.
Další kartou, se kterou bojuji, je mezinárodní
karta zdravotního pojištění, která je v rámci EU
standardní a kterou místní zdravotní pojišťovna vydává na
požádání. Drobný problém je v tom, že karta platí
omezenou dobu. První mi vydali na 3(!) měsíce, druhou na rok, a o
další vydání lze požádat teprve až té předchozí vyprší
platnost. Takže se samozřejmě stane, že si chci požádat o
kartu, protože pojedu do ciziny a automatický systém mě uzemní,
že už jednu mám, a ať s tím neotravuji. Pravidelně totiž
jezdím do ciziny přesně v tom období, kdy mi už vypršela
předchozí karta a novou mi ještě nestihli vydat (trvá to totiž
2-3 týdny). Psal jsem jim, ať si ten systém opraví a oni mi
odpověděli, že mi pošlou novou kartu až ta stará vyprší a v
mezičase mi pošlou dočasný certifikát, kterým se budu
prokazovat. Do odjezdu bohužel nedošlo ani jedno.
Abych se ale vrátil k víkendu. V sobotu
bylo skoro až moc horko, a tak jsem nakonec svůj oblíbený výlet
do Versailles odložil na neděli. Přestože Météo France vytrvale
předpovídalo střídavou oblačnost a 23 stupňů, byla modrá
obloha a můj venkovní teploměr ukazoval 29 ve stínu. V neděli
se naštěstí trochu ochladilo a podmínky na kolo byly ideální. A
nejenom na kolo, jak se ukázalo, když jsem dorazil do
versailleského parku. Pokud jsem posledně měl pocit, že tam bylo
narváno, tak teď tam bylo lidí dvakrát tolik a jízda na kole
kolem kanálu už spíš připomínala bojovou hru o tom, jak
nesestřelit nějakého chodce. Ale zase bylo co obdivovat. Navíc si
u kanálu zjevně dalo sraz několik skautských skupin, které jsem
odlišil podle stejnokrojů, aby tam pořádaly nějaké skautské
rituály. Co přesně jsem nepochopil, trochu to vypadalo jako
přísahy, nebo něco podobného, i s ohledem na to, že se toho
účastnilo dost přihlížejících dospělých, patrně rodičů.
Takže Grand Canal byl doslova v obležení, nemluvě o
versailleských zahradách.
Než jsem ale mohl vyrazit do parku, musel jsem se
stavit na pumpě dofouknout kola, protože nové pláště jsou sice
super, ale nové duše zjevně vzduch moc dlouho neudrží. Při
průjezdu parkem Saint-Cloud mě pak zmátlo, že moje oblíbená
cesta byla zavřená a když jsem se ptal chlapíka, co tam stál a
organizovaně odrazoval přicházející a přijíždějící
návštěvníky, jestli bych to nemohl projet po druhé straně, tak
jen lakonicky zakroutil hlavou a poslal mě zpátky za začátek
parku. Prý to mám vzít tamtudy. Takže jsem objížděl centrální
část, která byla celá omotaná výstražnou páskou „nebezpečná
oblast – pyrotechnici“ a přemýšlel, co tam komu „upadlo“.
Také jsem objevil další praktický aspekt mé stále
cyklistické trasy, kromě toho, že skýtá členitý terén,
v krásném prostředí, vede také ve svém závěru kolem
pekárny, která má v sobotu a v neděli otevřeno, čím
se z ní stala už téměř pravidelná zastávka. Není nad to
si na odpolední, případně večerní, svačinu, případně
večeři, koupit čerstvou, ještě teplou bagetu spolu s pain
au chocolat aux amandes, který tam mají fakt dobrý. Akorát si
člověk musí na to vzít igelitový pytlík, protože ta čokoládovo
mandlová buchta je tak mastná, že během pár vteřin promastí
libovolný papír. Což se ovšem předpokládá. Počítám, že to
dělají z pravého másla.
V naší luxusní rezidenci se společenství
vlastníků rozhodlo, že mechanické zámky a klíče jsou
technologie minulosti a rozhodli se zavést otevírání vstupních
dveří bezkontaktním přívěškem. Trochu mne to znervózňuje,
protože, jak jsem už psal, z těmito bezkontaktními a
zabezpečenými technologiemi mám zkušenosti z první ruky a
jistotu tomu nepřidá ani to, že dodavatelem systému je La
poste, tedy francouzská pošta, která má stejnou reputaci asi
jako Česká pošta. Nicméně výbor SVJ rozhodl a tak to budeme mít
možnost v praxi ověřit. Správce pak rozhodl, že přívěsky
bude předávat výhradně vlastníkům a ti je pak budou předávat
nájemníkům. Napsal jsem výboru, že by se mi zdálo jednodušší,
kdybych si mohl přívěsky vyzvednout také u výboru, tedy sousedky
o dvě patra výše, jako ostatní vlastníci, než aby to posílali
mému domácímu přes půl Francie a on to pak posílal zpátky, ale
přestože domácí i výbor by v zásadě proti tomu nic
neměli, jelikož správce rozhodl, tak jak rozhodl, už se nedá nic
dělat. Holt, když se jednou rozhodne, improvizace a iniciativa jdou
stranou.
K poště bych ovšem rád zmínil jednu věc,
která mne zaujala a pokud skutečně funguje, tak by se mi i líbila.
Před pár dny jsem chystal na odeslání balík a protože se mi
osvědčilo vyřizování podání a platby přes internet, šel jsem
na svůj účet u La poste. Což není úplně triviální,
protože díky promyšlené koncepci a integraci informačních
systémů má člověk hned dva účty. Jeden, na kterém si může
balíky podávat a platit, a druhý, na kterém je může sledovat.
Oba mají samozřejmě nezávislé přihlašovací údaje, protože
tak daleko, aby na to stačil jeden účet, integrace v La poste,
tedy přesněji řečeno v její dceřiné firmě Colissimo,
nepokročila.
Přihlásil jsem se tedy na svůj podávácí
účet a vybafla ne mne reklama na novinku – od teď je možné
balíky odesílat tak, že je člověk nechá ve své(!) poštovní
schránce a pošťák je tam vyzvedne. Jak přesně přijde na to, že
ho má vyzvednout (a že to není balík, který naopak třeba včera
doručil) mi není úplně jasné, stejně tak jak má přijít na
to, že se má podívat zrovna do mé schránky, ale dovedu si
představit, že nějak by to jít zařídit mohlo. Například, když
zadám podání a platbu na internetu, dostane nějaké echo ze
systému. Případně, když doručuje do schránek (což jsem jednou
viděl v akci), vidí, co je v ostatních schránkách, i
když třeba pro dotyčného zrovna nic nemá. Každopádně je to
zajímavý nápad a dobré využití pro francouzské normalizované
poštovní schránky (kam se vejde i žehlička v krabici).
Ještě k tomu balíku. Jak jsem jednou už psal,
mám dvoje úplně stejné polobotky, které se liší jen barvou.
Jedny černé a druhé v barvě „koňak“. K těm druhým
se mi nedávno po nemalém úsilí podařilo koupit parádní opasek
(a mimochodem ještě koženou bundu). Také jsem psal, že ač jsou
ty polobotky velice pohodlné a vypadají skvěle, mají v sobě
kurvítko. A to se právě aktivovalo. Psal jsem výrobci, který mne
ujistil, že v botech problém není. Problém je údajně
v tom, že je mám už dlouho (přes 5 let), tudíž je logické,
že se rozpadnou. Poradili mi však ševce, který by je snad údajně
mohl spravit, byť už to zdaleka nebude tak dobré jako originál.
Švec se shodou okolností nachází v nějaké zapadlé
vesničce v Anglii.
Napsal jsem tedy ševci (i s fotkami),
co by se s tím dalo dělat. Prý těžko říct podle fotek,
ale mohu to tam poslat, a když to půjde spravit, tak mi to za 70
anglických babek rádi opraví. A protože s poštovným mi to
pořád vyšlo levnější než nové boty (pokud bych je vůbec
sehnal), rozhodl jsem se to prubnout. Navíc mám teď ten opasek,
který by jinak přišel vniveč. Odtud tedy ten balík. Druhé,
černé, polobotky zaktivovaly svoje kurvítko asi o čtrnáct dní
později. Tak doufám, že vydrží, než mi opraví ty první,
případně než seženu náhradu. Můj problém, zdá se, není
ojedinělý, a na internetu lze najít dost podobně postižených.
Asi je to fakt dobře vymyšlené kurvítko.
Momentálně sedím ve vlaku do Aix-en-Provence a jak
je dobrým zvykem, píšu blog. Teoreticky bych tam měl být do konce
týdne a pak se přesunout do Prahy na víkendovou akci. Schválně
jsem si kvůli tomu na zpáteční cestu do Paříže místo vlaku
koupil letadlo, abych mohl plynule navázat spojem do Prahy. Celá
akce byla tak dobře promyšlená a zorganizovaná, že by bylo
překvapivé, kdyby nevyšla. Leda snad, ze zásahu vyšší moci.
Nebo stávky pilotů Air France, která začala v pondělí, a
která má trvat až do příštího pondělí.
Piloti stávkují
proto, že je Air France chce přeložit do své nízkonákladové
odnože, která se jmenuje Transavia, kde by museli létat víc hodin
a vydělali by si míň peněz. Chápu, že Air France, pokud chce
konkurovat EasyJetu nebo Ryanairu, nemá v podstatě jinou
možnost. Chápu také piloty, že se jim to nelíbí. A protože už
tři roky žiji ve Francii, chápu také, že místo, aby piloti,
kterým se to nelíbí, odešli, začnou stávkovat – protože
každý Francouz má kromě práva na práci, také právo na
„nezhoršení“ svých výhod a požitků. A pokud se nedej bože
něco zhorší, je čas k mobilizaci, bez ohledu na na firmu,
zákazníky, prostě všechny okolo.
Posledně jsem, při stávce řídících letového
provozu, zůstal jen o pár hodin déle v Mnichově, přestože
mně do poslední chvíle tvrdili, že poletíme načas. Air France
nabízí možnost si bezplatně cestu o týden přeložit. Nebo
v případě zrušení, vrácení peněz, byť by to normálně
v dané třídě nebylo možné. Jediný háček je v tom,
že o tom zrušení nám řeknou nejdříve den předem. A den předem
už mohou být všechny alternativní způsoby přepravy beznadějně
vyprodány. Jak se dostanu v pátek do Paříže, abych stihl
spoj do Prahy, je tak zatím ve hvězdách.
1 komentář:
Zdar, k těm drobným centovým mincím - osvědčilo se mi s nimi čas od času vyrazit do Tesca a nasypat je do té samoobslužné pokladny. Pokladna si to sama přepočítá a nijak neprotestuje :-) Teda jestli takové vymoženosti už k vám dorazily :-)
Okomentovat